Få en pangstart på 2018!

Årets första träningsresa för löpare på alla nivåer.
Spring Marrakech halv-eller helmaraton 28 januari 2018.

Boka din resa med oss! Klicka här!

David Pantzare

David är en av våra duktiga löptränare, och här nedan följer hans egna ord om sig själv, träning och inställning:

Pappa som är före detta brottare av bra svensk klass, slutade med brottningen och började då springa löpartävlingar. Han drog med mig som liten på Lidingö. Men jag var ingen talang utan det blev fotboll.

Faktum är att jag började sent med löpning, då jag var 18 år.

Visste inte hur man skulle träna utan drog spontant igång och sprang lite olika lopp brevdid träningen. Första föreningen blev Ytterhogdals IK, en förening i Jämtlands län, och har efter det hunnit representera ett antal olika klubbar.

Egna meriter är på veterannivå där jag tagit en del SM-medaljer.

Personliga rekord är 1.13 på halvmaraton och 5000 m på 15.59. Tider har för mig inte varit speciellt viktigt, utan upplevelser och att tycka det ska vara kul.

Stafetter där kampen sker man mot man är det jag gillat mest. Där har jag kunnat ta ut det mesta av mig och varit väck av trötthet efter att växlat över pinnen till näste löpare.

jag har varit med i lag som vunnit alla de stora stafetterna i Sverige.

I början av 2000-talet då jag sprang för en förening i Jämtland som hette Jamtrennarna fick jag en fråga om jag kunde hjälpa en tjej med hennes träning. Från att vara en 40-löpare på milen så blev hon en 35-löpare och fick dra på sig landslagslinnet vid finnkampen, och 2003 vann hon 30 km lidingöloppet på 1.58  (Helena Olofsson Rånäs 4H).

Då jag är utbildad ledare och gillar just löpning har det blivit naturligt att kunna hjälpa till om jag blir tillfrågad.

Fick för cirka 2,5 år sedan frågan om jag kunde tänka mig träna en löpare som kört fast. Han hade under några år tyckt att han borde göra på ett visst sätt för att utvecklas som löpare. Svaret var givet - självklart tog jag uppdraget. Anton Rehn, 1.08 halvmaraton, 31 min på 10000 m).

Nu 2,5 år senare har han placeringar som 9:a på SM och utvecklas fortfarande.

Ett träningsschema passar inte för alla utan jag skriver olika scheman som adepterna oftast får med 3 veckors intervall.

Att kunna se individen och stärka upp små detaljer som gör att löparen kan bli bättre är en av mina styrkor. De löpare jag hjälpt under några år har alla blivit bättre och det handlar mycket om att ha ett bra samspel samt ett syfte med varje träningspass.

Har på senare år börjat spexa och klä ut mig på en del lopp för att skapa mer glädje och se barn och vuxna skratta längs sträckan. Idrott ska i första hand vara glädje. Tycker man inte att löpningen är kul - gör då något annat ett tag så kommer glädjen ofta tillbaka. Ser fram emot att träffa er alla i Marocko för att ha roligt och utvecklas tillsammans!